Onsdag 12/8

15:20
Ligger nu på Linköpings Universitetssjukhus. Kom in hit vi elva för att göra en MR-undersökning på huvudet, men på grund av att det kommit in en del mer akuta fall, så fick jag vänta.
De gav mig ett rum, ett enkelrum, och sa att jag kanske får stanna kvar. Skönt med enkelrum, visst det kanske blir lite tyst och ensamt men hellre det än att bo med tre pensionärer (ja för så är det antagligen, de är i den åldern) som somnar klockan 19.00, då kan jag ju inte kolla på tv eller så, och när de är vakna så vill säkert de titta på rapport eller nåt annat trist.
Men å andra sidan får man sällskap när man ska se på DOOL. (för det tittar väl alla pensionärsdamer på?) Men nu är jag i enkelrum, dock har de lite krångel med rummen, så jag kanske måste byta till ett flerbädds. *hoppas inte*

Efter tilldelning av rummet så snabbinskrev dem mig lite temporärt och gjorde lite undersökningar. De tog även prover och satte in en infart(?), så nu har jag ett plaströr i armen, med en tappkran på. Skitbra, bag in box för vampyrer! Fyra blodprover skulle de ha. På första sticket kom det inget blod så sköterskan fick sticka in nålen igen på ett annat ställe, då kom det, och hon fyllde på de fyra provrören och gick iväg. Efter en stund kom en annan tjej och berättade att det blivit nåt konstigt med ett rör så de var tvugna att ta igen. Hon stack två gånger - inget blod och skickade istället in en snubbe som fick ta tre gånger innan han fick fram nåt blod. Två gånger i armen och en i handen. Åtta hål!! Nästan som en schweizerost.

En sköterska var här nyss och berättade att de inte hinner med mig på MR:n idag, utan det blir i morgon nångång. Så det blir att sova här.

16:15
Jag kommer få ha kvar mitt rum!!

22:36
Snart dags att sova kanske?
För jag vill ju inte sova bort halva förmiddagen imorgon, skulle vara lite pinsamt :S
Fast riktigt än kan jag nog inte somna. Pratade lite med en annan patient förut, hon ska opereras imorgon och berättade lite vad läkarna och dem sagt. Hon sa att hon va nervös, vilket jag förstår, hon lyckades nämligen skrämma upp mig lite. Hon kan förlora talet, i alla fall för ett tag, hade läkarna sagt. Hoppas hon slipper det. Och tack och lov för att mitt sitter på ett annat ställe, fast peppar peppar, jag har ju ingen aning om vad det kan finnas för biverkningar för min del.

Nu till nåt trevligare, de har söta och trevliga sköterskor här ;P och de har bestämt att det ska finnas minst en Sara i varje skift.
Nu ska jag inte skriva mer för jag har ont i armen på grund av venkanylen/infarten eller vad det nu heter.
Den är rätt placerad och så, så jag ska inte ha ont, men jag har det ändå, i alla fall då och då, och i vissa vinklar. Prutt!

Y sköljer rent venkanyl genom att spruta in en hel del koksaltslösning i den. X är patient.
Y - Nu är den ren.
X - Jaha, va smidigt.
Tystnad.
X - Men vaddå? Är det där i mina blodådror nu?
Y - Ja.
X - Jaha, där ser man.
Y - Men det är bara koksaltslösning, så det är ingen fara.
X - Ja, jag tyckte väl att det smaka lite salt i munnen.
Pinsam tystnad.
X - ...eeehh, jag bara skoja.

 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin